Kamera

CIRI-CIRI DAN KOMPONEN KAMERA DIGITAL
1) Sudut pandangan:
Sebahagian model mempunyai sudut pandangan optik yang tidak bersambungan dengan lensa. Terdapat juga model yang menggunakan monitor ‘liquid crystal display’ (LCD) yang membolehkan pemerhati memeriksa gambar yang telah di ambil. Walaupun sudut pandangan cermin pada SLR adalah cara yang terbaik untuk melihat gambar apa yang ditangkap, terdapat juga kebaikan menggunakan ‘live LCD viewfinder’. Antara kebaikannya adalah kepelbagaian untuk mengubah posisi LCD, membolehkan gambar diambil dari sudut yang unik.




2) Lensa zoom:
Lensa dibahagi kepada beberapa jenis mengikut panjang fokus. Focal lengths yang pendek (dari 12 kepada 35mm) dinamakan ‘wide-angle’; panjang 35 kepada 60mm adalah normal; dan panjang melebihi 60mm dinamakan telephoto.
a) Lensa ‘Wide-angle
Lensa Wide-angle sangat berguna untuk imej biologi dimana gambar dapat di ambil untuk sudut yang lebih luas. Untuk kegunaan lain, lensa ini juga berguna untuk mengambil gambar objek dalam kawasan yang sempit. Antara lensa Wide-angles adalah lensa ‘mata ikan’ yang dapat melihat 180o sehingga lensa bagi lingkungan 28mm.
Sebahagian lensa wide-angle adalah rectilinear, di mana ia adalah direka khas untuk mengurangkan circular distortion yang sering kali dikaitkan dengan lensa wide-angle. Lensa Wide-angle biasanya adalah padat dan ringan. Walau bagaimanapun, masalah yang perlu di ambil perhatian adalah pengembangan lensa, di mana lensa bertindak mengambil refleksi dalaman matahari atau punca cahaya lain.



Masalah ini boleh diatasi dengan penjagaan komposisi imej dan menggunakan penutup lensa(yang mana turut meningkatkan ketajaman imej dengan mengurangkan punca cahaya yang tidak diperlukan). Masalah lain yang sering dialami adalah kemasukan objek lain yang tidak diperlukan (seperti gambar kaki pemerhati) di dalam gambar.



a) Lensa normal
Lensa normal kini mempunyai 35-80mm range. Lensa ini adalah fleksibel, memberikan kualiti yang baik bagi fast film. Lensa ini mempunyai sudut pandangan sebanyak 46o, menghampiri sudut pandangan mata manusia. Selain itu, lensa ini juga adalah pantas (pembesaran maksimum apertur), berkualiti tinggi (pada harga yang berpatutan), padat dan ringan. Walau bagaimanapun, lensa jenis ini tidak begitu berguna bagi imej biologi.


a) Lensa Telephoto




Lensa Telephoto mempunyai sudut pandangan yang lebih kecil menyebabkan bjek jauh kelhatan besar. Sudut pandangan adalah diantara 30o bagi lensa 85mm hingga 4o bagi lensa 600 mm.
d) Lensa zoom
Lensa ini mempunyai panjang fokus yang pelbagai. Walaupun lensa ini adalah lebih berat berbanding lensa asas, lensa yang perlu dibawa hanyalah satu sahaja. Malah ia adalah lebih pantas untuk zoom in atau out subjek menggunakan lensa zoom berbanding bertukar-tukar lensa. Selain itu, pengguna juga tidak terhad kepada julat zoom. Namun begitu, kelemahan bagi lensa ini adalah keberatannya dan ketajaman imej yang terhasil tidak sebaik lensa asas.



28-138mm Zoom
19-35mm Zoom
100-300mm Zoom
e) Lensa Makro
Lensa Macro mengumpulkan beberapa panjang fokus. Panjang fokus yang lebih luas akan memberi jarak yang besar - jarak di antara hujung lensa dan subjek. Ini akan memudahkan pencahayaan dan memberi peluang yang baik untuk subjek tertentu. Kelemahan lensa ini adalah ia lebih berat dan besar dan bagi nilai yang sama, lensa yang lebih pendek akan memberi pembesaran aperture maksimum.
3) Digital zoom:
Ciri ini menggunakan software untuk membesarkan imej secara digital, namun begitu, hasilnya adalah tidak begitu memuaskan.
4) Resolusi:
Semakin tinggi resolusi, adalah lebih baik. Pengubahsuaian resolusi kepada resolusi yang rendah membolehkan lebih banyak gambar disimpan. Namun begitu, kualiti gambar akan berkurangan apabila gambar dibesarkan
5) Memori:
Semakin besar memori, semakin baik bagi pengguna. Sebahagian model menggunakan built-in memory dan perlu disambung kepada PC menggunakan kabel untuk muat turun dan penyimpanan gambar. Pada masa kini, kebanyakan kamera menggunakan removable memory yang bukan sahaja tidak memerlukan penggunaan kabel, tetapi memudahkan pengguna dengan hanya memerlukan pengguna membawa cip memori semasa ke lapangan.
6) Flash :
Flash membenarkan cahaya yang terang kepada subjek dan untuk membekukan aksi yang sangat pantas.. Sebahagian kamera mempunyai ‘built-in flash’, manakala sebahagiannya menggunakan ‘regular camera flashes’. Built-in flashes menyebabkan anemic dan menyebabkan masalah mata merah, tetapi kamera digital tidak memerlukan banyak cahaya seperti kamera filem biasa.
Unit flash terdiri dari tiub berisi xenon dan peralatan elektrik yang membekalkan tiub tersebut dengan arus elektrik yang tinggi. Unit flash boleh dibahagi kepada beberapa jenis:
sambungan..

0 comments:

Post a Comment